Saturday, April 2, 2011

Un Zoor!



Tadi aku tonton TV. Dalam siaran itu terselitlah sekelumit iklan yang menampar aku untuk berfikir.

Begini, iklan ini sebenarnya mengketengahkan Episod Percintaan a.k.a Love Story. Sejujurnya, aku tak ambil pusing sangat. Iyalah, barisan para pelakonnya terdiri daripada artis-artis Korea. Aku kurang berminat terhadap Ceritera Korea bertemakan Cintan-Cintun. Saya jenis yang begitu.


Kebiasaanya, cerita-cerita cinta versi korea berputar dalam skop yang sama. Pejabat, bisnes, orang muda-mudi, hiburan dan sebagainya. Mungkin ada namun tak semua mampu untuk mengangkat martabat akal lebih tinggi. Yang menariknya tentang iklan itu ialah watak utama, lelaki, suatu hari, matanya telah mengalami kerosakan. Kerosakan yang bukan biasa-biasa. Kerosakan itu menyebabkan apa sahaja benda yang lawa akan diterjemahkan ke dalam mata, lalu berubah buruk dan ditafsirkan minda sebagai suatu yang hodoh. Manakala yang suatu benda yang hodoh pula, lain pula ceritanya. Imejnya dipantulkan ke mata lalu imej itu berubah cantik dan ditafsirkan sebagai lawa. Akibatnya, tak lama kemudian, si hero terserempak dengan si heroin yang disangkanya lawa namun sebenarnya hodoh. Haha.

Ashraf : Izu, Im! Cuba tengok ni. Huiyooo!

Izu : Eleh kita pun ada. Nah, tengok transparent cup kita. Lalala

Im : Fuiyoo. Korang punyer straw memang jadi besar ke bila kat bawah air?

Ashraf: Mesti korang nak tau kan kenapa straw bila kat dalam air, besar, tapi bila tak duduk dalam air, kecik je.

Im :OH, aah, semalam kita baru belajar. Cikgu kata sebab pembiasan cahaya. Kan,kan,kan? Tapi pembiasan cahaya tu apa? Lupa la.






Ashraf: Pembiasan cahaya berlaku bila cahaya bergerak dari medium yang berlainan. Sedikit sebanyak, cahaya yang kita nampak, akan terpesong sikit daripada yang asal.

Izu: Sebab tu saiz straw sebenar dengan straw bila kat dalam air lain, ye ke, ke lain?

Im : Hmm.Betullah tu. Kalau apa yang cikgu sekolah tu ajar betul, betullah kot.

Bila diteliti kembali iklan korea itu, ada sesuatu yang menyebabkan si hero ‘hilang’ minat terhadap wanita yang cantik-cantik dan barang yang cantik-cantik. Ada benda yang menyebabkan beliau mengalihkan pandangan atau arah atau matlamat pada perkara lain yang sekaligus mengubah hidupnya. Malangkah nasibnya? Entah.

Ada suatu yang mengubah pandangan budak tiga orang tersebut terhadap sebatang straw. Berbeza saiznya bila diletakkan di dalam air berbanding apabila ianya masih bergerak bebas di udara. Apa pandangan anda? Adakah salah cikgu yang mengajar ? Atau salah ibu bapa yang tak berhenti mendidik?

Sungguh unik. Cukup hebat. Bila Umar Al-Khattab masih lagi dibawah tekanan jahiliyah, hidupnya penuh dengan jenayah. Namun, apabila kefahaman cara hidup yang jitu memimpin hatinya, Islam bangkit menjulang. Siapakah yang cukup berani untuk tampil kehadapan memenggal lehernya apabila beliau melafazkan keislamannya secara terbuka. Boo. Sepatah suara tiada.

Hero korea tersilap pilih awek.

Straw yang asyik berubah-ubah saiz.

Umar bertukar cara hidupnya,

Semuanya mengalami perubahan pandang sisinya.

Ada yang ke longkang, ada yang ke syurga.

Jadi, ada apa-apa yang boleh mengubah pandangan anda seperti mereka?

Kalau baik apa salahnya, kan?

Akhirul kalam,

Apa pandangan anda?

4 comments: